top of page
  • תמונת הסופר/תYogev Segal

טיול קיץ לנורבגיה ברכב - מידע והצעה למסלול

עודכן: 24 בינו׳ 2023

חזרו לאתר: איסלנד-ישראל | www.icelandIL.com | כל המידע למטיילים ואוהבי איסלנד

מחפשים מידע על איסלנד? הצטרפו לקבוצת הפייסבוק איסלנד למטיילים עצמאיים נורבגיה היא ללא ספק אחת המדינות היפות בעולם ולא לחינם היא היוותה השראה למאות סיפורים, אגדות וסאגות. היא גם מדינה מאוד גדולה ומגוונת, מלאה באינסוף מסלולי הליכה, נקודות עניין ואתרים מדהימים. בלתי אפשרי לראות את כל מה שיש לנורבגיה להציע בטיול אחד, גם אם תטיילו במדינה מספר חודשים, דבר שהוא בלתי אפשרי לרוב האנשים (רצה הגורל - ונורבגיה היא גם אחת המדינות היקרות בעולם). על כן, הדבר הראשון שצריך לעשות כשמתכננים טיול בנורבגיה -הוא לבחור את האזור בו רוצים להתמקד בהתאם למשך הזמן שי לכם להקדיש. המסלול המוצע כאן הוא לטיול מקיף יחסית של 3 שבועות נטו (בניקוי ימי טיסה ומעבר בין ארצות) ברכב שכור. המסלול מתמקד במערב נורבגיה עם טעימות ממזרח ודרום נורבגיה; המסלול מתחיל בגטבורג/אוסלו,עובר דרך אזור הפיורדים וחוזר דרך יוטנהיימן ולילהאמר. המסלול ממש לא מחייב ויכול לשמש כשלד בלבד לבניית מסלול שמתאים יותר לכם. ניתן כמובן להתחיל את המסלול מנקודות אחרות בפירוט (בברגן, למשל) ולעקוב אחרי ההמלצות בהתאם. כמו כן, בטיול בנורבגיה כדאי מאוד לשמור על מידה מסוימת של ספונטניות ולתת לעצמכם לגלות באקראיות נקודות חמד על הדרך או אפילו מחוץ למסלול. הפירוט שהבאתי כאן נותן רק את תמצית הדברים על המסלול המוצע, בכל אחד מהאזורים יש תמיד הרבה יותר לראות ולעשות, ותמיד מומלץ להכנס למרכזי מבקרים כדי להשיג מידע נוסף על כל אזור ולמצוא את מה שמתאים לכם. זכרו שלא משנה כמה תנסו - לא תצליחו לראות את הכל, אבל לא משנה מה תראו - זה יהיה מדהים.

המידע המובא כאן - נכון לקיץ 2019, לאזורים המדוברים בלבד ואיני לוקח עליהם אחריות.




תכנון טיול בנורבגיה - מידע מקדים


נהיגה בנורבגיה

באופן כללי, נהיגה בנורבגיה היא נוחה ופשוטה למדי. רוב הכבישים במצב טוב עד מצוין – אפילו כבישים שכוללים עליות תלולות או ירידות – הנהיגה בהם פשוטה, כל עוד נוסעים לאט ובזהירות. אם אתם חוששים מנהיגה בנורבגיה – אז אל (מדגיש שההתייחסות היא לקיץ בלבד). כמה נקודות לגבי הכבישים והנהיגה שכדאי לקחת בחשבון: חלק מאוד גדול מהכבישים בנורבגיה, בעיקר כשמתרחקים מהערים – הם כבישים חד נתיביים או כבישים דו סטריים עם ראות מוגבלת של הרכבים המגיעים מהצד השני. לעיתים תמצאו עצמכם תקועים במשך דקות ארוכות אחרי רכב איטי ללא אפשרות לעקוף, או אפילו תמצאו את עצמכם כחלק משיירה, קבלו את זה בהבנה ובסבלנות, אל תנסו לבצע עקיפות מסוכנות. כבישים רבים הם צרים מאוד – ועדיין מלאים במשאיות או בכלי הרכב הכה נפוץ בנורבגיה – קמפר-וואנים. תתקלו בהרבה מצבים בהם תצטרכו לעצור או להאט כדי לתת לרכב בצד השני לעבור. מילת המפתח היא סבלנות.


הגבלת מהירות מהירות הנהיגה המירבית בנורבגיה היא 110 קמ“ש, אך ברוב הכבישים באזורים התיירותיים המהירות מוגבלת ל 60-80. מצלמות מהירות פזורות בעיקר בכבישים רב נתיביים בקרבת ערים גדולות (אבל לא רק). לא בטוח כמה מהן אמיתיות וכמה מהן מצלמות דמה. אנשים רבים עוברים את המהירות המותרת ולא ראיתי אפילו ניידת משטרה אחת בכל הטיול, אפילו לא באוסלו. פעלו בשיקול דעת.


מנהרות, מעבורות, כבישי אגרה טיול-נהיגה בנורבגיה כולל מעבר בעשרות ואף מאות (!) מנהרות - חלקן ארוכות במיוחד, אבל רובן מתוחזקות ומוארות היטב. נסיעה בנורבגיה תכלול גם לא מעט מעברים עם הרכב על מעבורות. מדובר בתהליך פשוט, מהיר ויעיל - כמעט בלתי מורגש; עולים למעבורת וצ'יק צ'ק יורדים בצד השני, לפעמים אפילו לא תספיקו לרדת לשירותים וכבר תמשיכו בדרך. אין צורך להזמין מראש מעבורת!* משלמים הכל במקום. אין אפילו צורך לבדוק את זמני המעבורות הנמצאות בדרכים מרכזיות - כיוון שהן פועלות לאורך כל היום ובתדירות גבוהה. ברחה לכם מעבורת? לא נורא, היכנסו לנתיב ההמתנה, חכו 15-30 דקות (בינתיים שתו קפה) - וכבר תהיו על המעבורת הבאה. המידע מתייחס למעבורות מעבר ולא לשיט תיירותי.

*להוציא את המעבורות בפיורד גיירנגאר – אותן כדאי להזמין לפחות יום מראש - מעבורות אלו עמוסות יותר ופעילותן מסתיימת מוקדם יחסית (המעבורת האחרונה יוצאת מגיירנאגר ל-Hellesylt ב-18:30). המעבורות בפיורד הזה נחשבות כשיט תיירותי ולא כאמצעי מעבר (למרות שבפועל הן משמשות גם לזה), לכן הן מתפקדות בהתאם. גם המעבורות ב- Flåm הן ספינות של שיט תיירותי ולא אמצעי מעבר - על כן גם בהן נדרשת הזמנה מראש.

המחירים של המעבורת משתנים, אבל ברוב המקומות מדובר בכסף קטן יחסית לעלויות הטיול הכוללות. המחיר מחושב לפי גודל הרכב - ככל שהרכב שלכם גדול יותר כך תשלמו יותר. מחיר הנהג כלול במחיר העברת הרכב וכל נוסע נוסף צריך לשלם (אני שילמתי בין 35-80₪ למעבורת – רכב +נהג). גם כאן, המעבורות בגיירנגאר הן יוצאות דופן ונחשבות כשיט תיירותי - על כן הן יקרות הרבה יותר (250 ש“ח לרכב+נהג בקו Geiranger-Hellesylt).כבישי האגרה בנורבגיה הם רבים - לא ניתן להתחמק מהם לחלוטין, זה לא ריאלי לתייר המוגבל בזמן. במקרים מסוימים וספציפיים ניתן למצוא תחליף לכביש אגרה, לרוב זה לא שווה את המאמץ. 2 המלצות לכיצד להתנהל עם כבישי האגרה כדי לנסות לחסוך מעט: למנווטים בגוגל מאפס – לפני כל יציאה לדרך בתחילת יום, כשאתם בוחרים את היעד שלכם, נסו להפעיל את האפשרות "הימנע מכבישי אגרה" ולראות אם וכמה זמן נוסף לנסיעה שלכם. תגלו שברוב המקרים תעדיפו לנסוע בכבישי האגרה, אך לפעמים הבדיקה תסייע לכם לעקוף אותם.באתר הזה: https://www.fjellinjen.no/private/toll-calculator/, תוכלו לחשב עלות נסיעה לפי נקודת היציאה ונקודת הסיום.הערה: לנוהגים ברכב שכור – עמלות הנסיעה מחושבות אוטומטית וישלחו אליכם בחשבונית לארץ מחברת ההשכרה. ודאו עם חברת ההשכרה בטרם היציאה לדרך.


השכרת רכב רבים (ואני בניהם) בוחרים להשכיר רכב במדינה אחרת (בד“כ בשבדיה) ובצדק. מחירי ההשכרה בשבדיה זולים בערך ב- 30%-40% מאשר השכרה בנורבגיה. עם זאת, זה נתון מאוד כללי ומשתנה, לכן עדיף לא לעבוד על אוטומט; כדאי לבדוק את האפשרויות בהתאם למסלול הספציפי שלכם ובעיקר בהתאם למשך השהות שלכם בנורבגיה. באופן כללי - ככל שהטיול שלכם קצר יותר, האופציה של השכרת רכב במדינה אחרת הופכת לבזבוז זמן מיותר. כמו כן, מבדיקה מקיפה שעשיתי לפני הטיול ראיתי שבברגן ניתן למצוא מחירים הרבה יותר נוחים מאשר באוסלו – לכן במצב של טיול של פחות מעשרה ימים שבסיסו הוא ברגן – אני הייתי בוחר להשכיר בברגן, גם אם זה יוצא מעט יקר יותר. לפעמים ניתן למצוא הצעות משתלמות להשכרת רכב בנורבגיה, בהתאם לביקוש, עונה וכו‘. כמו כן, ייתכן ותעדיפו לשלב נסיעות בתחבורה ציבורית והשכרות רכב נקודתיות בערים שונות. בידקו היטב את כל האופציות שעומדות לרשותכם וזכרו כלל מנחה חשוב אחד – גם זמן הוא כסף. רישיון נהיגה החוק בנורבגיה מתיר נהיגה במדינה עם דרכון ישראלי ללא צורך ברישיון נהיגה בינלאומי. הדבר נכון גם לגבי שבדיה (לאלו שעוברים בין המדינות). עם זאת, חלק מחברות השכרת הרכב דורשות הצגה של רישיון נהיגה בינלאומי ולעיתים הדבר יצויין רק באותיות הקטנות. הוצאת רישיון נהיגה בינלאומי בארץ היא פשוטה מהירה וזולה - לכן אין סיבה לקחת את הסיכון, יותר פשוט להוציא רישיון נהיגה בינלאומי מאשר לנבור באותיות קטנות - מומלץ לעשות, ליתר ביטחון. * זכרו: רישיון נהיגה בינלאומי אינו תקף בשום מקום כשהוא לא מלווה ברישיון הנהיגה הישראלי - לא לשכוח אותו בבית.



כסף


מחירים אין ספק, נורבגיה היא מדינה מאוד יקרה. אבל דווקא לישראלים שרגילים למחירים מופקעים, רוב המחירים בנורבגיה יכולים לעבור חלק בגרון. מחירי הסופרמרקטים, הדלק והבירה - דומים מאוד למחירים בישראל. גם מחירי הלינה לא רחוקים מהמחירים בארץ, כל עוד שומרים על טיול לואו-קוסט ותעדיפו אכסניות, מוטלים או בקתות על פני מלונות . המחירים מתחילים לקפוץ בכל פעם שתרצו להתפנק או לקבל שירות. המסעדות יקרות מאוד, קפה יקר מאוד (וגם קשה להשיג קפה טוב), מלונות שהם מעבר לסטנדרט - יקרים בטירוף. קניות, שופינג, בגדים? תשכחו מזה, נורבגיה היא לא יעד לשופינג. אפשר לצאת בזול בנורבגיה (יחסית) - אם נצמדים לבישול עצמאי וטיול חכם וחסכוני. הדרך הטובה ביותר לחסוך היא לטייל עם אנשים נוספים. טיול סולו (שלא כולל לינה באוהל) הוא היקר ביותר בשל מחסור בחדרי יחיד או חדרים משותפים. לזוג ישנם אופציות רבות הרבה יותר וגם לקבוצות לא חסר בקתות שאם מתחלקים במחיר שלהן - לא מדובר בהוצאה גדולה מאוד ברוב המקרים. זוגות וקבוצות גם יכולים להתחלק במחירי השכרת רכב, הדלק והאוכל ולחסוך במצטבר אלפי שקלים. אז אם אתם לא רוצים להתבודד (דבר שהוא אפשרי ולגיטימי ביותר ביעד כמו נורבגיה) - סעו עם אנשים נוספים.

מטבע המטבע המקומי היא הקרונה הנורבגית (NOK). ערך שקל אחד הוא בערך 2.55 קרונות, אך את הקרונות עדיף לחשב במאות. 100 קרונות = בערך 39 ש“ח (נכון ליולי 2019). הדרך המקובלת והנוחה לתשלום בנורבגיה היא באמצעות כרטיס אשראי. אין כמעט מקום שלא מקבלים בו אשראי, אפילו בתאי שירותים, עם זאת כדאי להצטייד במעט מזומנים כגיבוי. שימוש באשראי כולל עמלות, אז למי שמעוניין אפשר להסתדר גם עם מזומן בלבד (ישנם מקומות מסוימים בהם לא מקבלים מזומן, אך הם מעטים מאוד).

בנורבגיה לא מקבלים יורו ודולר, אין שום טעם להצטייד בהם. לעומת זאת, יש מקומות בנורבגיה שמקבלים בהם קרונות שבדיות (ולהיפך) וככל שתהיו קרובים יותר לגבול כך יגדל הסיכוי לכך. לאלו המגיעים משבדיה כדאי להצטייד במעט קרונות שבדיות, יהיה קל מאוד להפטר מהם בדרך.


מזג אויר וציוד

בעוד החורף הוא קר וקפוא באופן מוחלט, בקיץ טווח הטמפרטורה האפשרית הוא רחב מאוד והיא יכולה להשתנות בקיצוניות. בטיול ארוך בנורבגיה תוכלו לחוות קור וגשם (ואפילו שלג!) וכמה ימים לאחר מכן חום של 30 מעלות. צריך לזכור שגם כשנהיה חם בנורבגיה, אין בה את הלחות המעיקה שאנחנו רגילים אליה מהארץ ובכל מקרה - בלילות תמיד נהיה נעים או קריר. בטיול של מעל שבוע כמעט בלתי אפשרי להתחמק לחלוטין מגשם, הוא כנראה יגיע אליכם לפחות בחלק מהטיול.

היתרון היחיד של מזג האויר במערב נורבגיה - הוא שהוא לא בלתי צפוי והתחזיות דיי מדויקות וניתן להתעדכן ולהיערך בהתאם בלי יותר מדי הפתעות. האזור הבעייתי יותר הוא אזור יוטנהיימן, שם מזג האויר משתנה במהירות ובאופן בלתי צפוי. אתר השירות המטאורולוגי הנורבגי הוא מצויין ומתעדכן באופן קבוע, הוא פריט חובה למטיילים בנורבגיה. הכנסו ושמרו: https://www.yr.no/?spr=eng

בגדים לטיול קיץ בנורבגיה יש צורך בכל סוגי הביגוד - חם וקר, ארוך וקצר. מעיל הוא פריט חובה, כמו גם לפחות חולצה תרמית אחת וגרביים חמות. בגדים נגד גשם (מעיל גשם או סופטשל) הם גם פריט חיוני וכמובן- מטריה. פתרון טוב ונוח הם מכנסיים מתפרקים שיכולים לשמש לימים חמים וקרים כאחד. נעליים הוא פריט שכדאי מאוד להשקיע בו. נורבגיה היא יעד של הליכה ברגל וטיפוס, גם אם לא מתכוונים לעשות טראקים. סניקרס או נעלי ספורט גם יהרסו לכם את הרגל וגם יהרסו בעצמן, או יתלכלכו מאוד לכל הפחות. השקיעו בנעלי הליכה.

חשמל השקע בנורבגיה הוא באותו מתח כמו בארץ - 230 וולט\ 50H. אך סוג השקע מתאים לשני פינים בלבד (type F) - לכן אם יש לכם מכשירים בעלי חיבור של 3 פינים - דאגו להצטייד במעבירים בהתאם.



הצעה למסלול


המסלול המוצע מבוסס על הטיול שאני עשיתי ועל המסקנות שהופקו במהלכו. ההצעה כוללת הצעות לשינויים וקיצורים. אני: מטייל יחיד, טיילתי בקיץ בחודשים יוני-יולי, מסלול מעגלי מגטבורג (שבדיה) ברכב שהושכר והוחזר שם. אופי הטיול - Road trip הכולל גם טראקים ומסלולים חד-יומיים בלבד, לינה באכסניות או בקתות זולות, אך לא באוהל.

העיקרון המנחה הראשי שלי לבניית המסלול הייתה להימנע מנסיעות ארוכות מדי ביום אחד (בין היתר כי אני לא אוהב לקום מוקדם מדי בבוקר ולא מעוניין להעמיס יותר מדי ביום אחד). מטיילים שחולקים נהיגה או שאין להם בעיה עם נסיעות של מעל 3-4 שעות ביום במשך כמה שבועות – יכולים לשקול התקדמות מהירה יותר. ההמלצה שלי היא לא להעמיס ולהשאיר הרבה מקום להנות מהדרך עצמה. אתם תגלו שגם המסלול המוצע כאן הוא עמוס ורחוק מלאפשר מיצוי של הכל - יהיו הרבה מקומות שתאלצו לוותר עליהם מפאת קוצר זמן או תנאי מזג אויר. הנסיעה בנורבגיה היא חלק מהטיול לא פחות מהמסלולים, כי הכל מסביב יפה, חבל לא להנות מהדרך.


תקציר המסלול


יום 1 - טיסה לגטבורג , שבדיה לינה: Göteborg יום 2 - גטבורג - אוסלו לינה: Oslo יום 3 - אוסלו לינה: Oslo יום 4 – אוסלו - קריסטיאנסאנד לינה: Kristiansand \ Grimstad יום 5 – קריסטיאנסאנד – סטאבאנגר לינה: Stavanger\ Lysfjord יום 6 – צוק המטיף (Preikestolen) לינה: Sand \ Odda יום 7 – אזור Odda לינה: Odda\ Tyssedal יום 8 – טרולטונגה (Trolltunga) לינה: Odda \ Tyssedal יום 9 – Odda – Vossevangen\Bergen לינה: Vossevangen \Bergen יום 10 – ברגן לינה: Bergen יום 11 - Bergen – Flåm – Borgund לינה: Lærdalsøyri \ Borgund יום 12 – Lærdalsøyri- Loen לינה: Loen\ Olden \ Stryn יום 13 – אזור Loen - עמק Lodalen והקרחונים לינה: Loen\ Olden \ Stryn יום 14 - Geiranger לינה: Eidsdal \ Hellesylt יום 15 - Aalesund לינה: Aalesund יום 16 - Aalesund -Åndalsnes בדרך הטרולים לינה: Åndalsnes יום 17 - מסלול Romsdalseggen Ridg לינה: Åndalsnes יום 18 - פארק Innerdal לינה: Innerdal \ Sunndalsøra יום 19 - הפארקים הלאומיים Dovre ו- Rondane לינה: Vågåmo\ Jotunheimen יום 20 - יוטנהיימן וטראק Besseggen לינה: Jotunheimen \Lillehammer יום 21 - לילהאמר לינה: Lillehammer \ Oslo יום 22- לילהאמר - אוסלו/ פרידריקסטאד לינה: Oslo \ Fredrikstad יום 23 - אוסלו - גטבורג - טיסה חזרה



המסלול המפורט


יום 1: טיסה לגטבורג , שבדיה

גטבורג (Göteborg) היא העיר השבדית השנייה בגודלה, ועיר הגדולה הקרובה ביותר לאוסלו (מרחק 3 שעות נסיעה). קיימות טיסות זולות של Air Baltic דרך ריגה שנוחתות בגטבורג בצהריים. מי שמעוניין ויש לו כוח, יכול לנסוע לאוסלו כבר באותו יום ולא לישון בגטבורג. האופציה הרגועה והנעימה יותר בעיני - לבלות ערב במרכז העיר גטבורג ולצאת לדרך בבוקר הבא.

לינה גטבורג.


יום 2: גטבורג - אוסלו

יציאה בבוקר, הגעה לאוסלו בצהריים. את שאר היום מעבירים במרכז העיר אוסלו - שהוא אינו גדול. האתרים הבולטים במרכז העיר ששווים ביקור: בית האופרה (Oslo Opera House), קתדרלת אוסלו ורחוב Karl Johans, הארמון המלכותי (The Royal Palace), בית העירייה (Rådhuset) והנמל וטירת אקרשוס (Akershus Festning). קצת יותר רחוק ממרכז העיר אבל לגמרי שווה ביקור - פארק הפסלים המפורסם Vigelandsparken. ביקורים מקיפים ומעמיקים יותר אשר לשמור ליום הבא, במידה ובוחרים להישאר יום נוסף באוסלו.

לינה באוסלו.


יום 3 – אוסלו

אפשרות לקיצור: רבים יעדיפו לקצר את השהייה באוסלו וזה די מובן, הערים הנורבגיות מחווירות מול הטבע הנורבגי, מרכז העיר קטן וניתן למיצוי ביום אחד, מה גם שאם לא מספיקים הכל, ניתן להשלים בדרך חזרה בסוף הטיול. אם אין רצון להעמיק ולבקר במוזיאונים או באתרים ספציפיים שמעניינים אתכם, בהחלט אפשר להמשיך ליום הבא. אני נשארתי יום נוסף באוסלו בשל אירוע ספציפי.לנותרים באוסלו - ניתן להעמיק בביקור באחד או שניים מהמוזיאונים: מוזיאון השלום של נובל (Nobel Peace Center), מוזיאון מונק (Munchmuseet), מוזיאון להיסטורית הטבע (Naturhistorisk museum) והגנים הבוטנים ומוזיאון הסירה הויקינגית (Viking Ship Museum). אופציה נוספת היא ניצול היום לשיט בפיורד אוסלו. בעיני זה מעט מיותר כי הפיורד הזה הוא משחק ילדים למה שמצפה לכם.

המלצה: מחוץ לעיר נמצא מקפצת הסקי Holmenkollbakken. המקפצה עצמה מגניבה ומרשימה ובנוסף יש במקום (ובדרך לשם) תצפיות יפות על אוסלו ועל הפיורד. כניסה למוזיאון ולפסגת המקפצה - בתשלום, אך ביקור באתר הוא חינם (מלבד מחיר החניה הלא גבוה). ניתן גם בבוקר היום הבא בדרך החוצה מאוסלו.

לינה באוסלו.

בית האופרה של אוסלו


יום 4 – אוסלו - קריסטיאנסאנד/ יעד אחר בדרך לסטאבאנגר

אפשרות לקיצור: מדובר ביום שעיקר תכליתו היא חלוקת הדרך הארוכה מאוסלו לסטאבנגר. אני התלבטתי רבות אם לנסוע ביום אחד את כל הדרך או לחלק. בחרתי בחלוקה ואני שמח שעשיתי זאת. יש מספיק דברים לראות בדרך, אבל מי שאין לו בעיה בנסיעה של מעל 7 שעות ביום אחד, יכול לנסוע ישירות לסטאבאנגר או ישירות למקום לינה בקרבת ליספיורד/ צוק המטיף.במידה ובוחרים לחלק את הנסיעה: ניתן להעביר את החצי הראשון של היום באוסלו לפני שממשיכים הלאה וכך לחסוך את היום הקודם בעיר. כמו כן ניתן לבקר בעיירה הנחמדה גרימסטאנד (Grimstad) ואף ללון שם ואז גם אפשרי לסטות קצת מהמסלול בדרך ולבקר באתרים שמאריכים את הדרך כמו כנסיית העץ ב- Heddal או ב-Jettegrytene – מקום שהוא בגדר פנינה נסתרת.לינה בקריסטיאנסאנד/ גרימסטאנד.


יום 5 –קריסטיאנסאנד – סטאבאנגר

אפשר לבחור במספר דרכים לנסיעה זאת: או דרך אזור Lysfjord, או בדרך מקורית יותר לאורך קו החוף. אני בחרתי באופציה השנייה ונסעתי לאט וברוגע באזור שקט, יפה וריק מנחילי תיירים, ועברתי דרך אחד הכפרים היפים ביותר שראיתי בנורבגיה - Åna-Sira. את אחה“צ-ערב מעבירים בסטאבנגר (Stavanger) עצמה שהיא עיר נעימה ונחמדה; בעיקר מומלץ לבקר בעיר העתיקה (Gamle Stavanger).אפשרות שינוי: מי שבוחר בדרך הראשונה ולא מעוניין לבקר בסטאבנגר עצמה, יוכל לנצל את היום לביקור מקיף יותר ב-Lysefjord מאשר זה המוצע ביום הבא. אפשר לנצל יום זה לשיט ל-Lysebotn, או ביקור במדרגות של Flørli ואף ללון באחד מהמקומות הללו, או בחנייה של צוק המטיף אליו תצאו ביום הבא.

לינה בסטאבנגר/ Lysfjord.


יום 6 – צוק המטיף (Preikestolen)

צוק המטיף (Preikestolen) נחשב בעיני רבים להיילייט של הטיול בנורבגיה. מדובר במסלול הליכה של 3 שעות (שעה וחצי לכל כיוון) ולפחות שעה של שהייה בצוק. המסלול מפוצץ בתיירים באופן מפחיד, אבל לגמרי לא לחינם. שימו לב שלמרות שהמסלול נחשב לקל ביחס לנורבגיה, עדיין מדובר במסלול שכל כולו עלייה שהיא לעיתים תלולה. המסלול מתוחזק היטב ואפשרי לרוב האנשים הבריאים שנמצאים בכושר סביר, אך הפרסומים באתרים הנורבגיים עשוי לתת את הרושם המוטעה שמדובר במסלול סופר קליל שמתאים לכולם. מי שבכושר בעייתי או עם בעיות רגליים/גב – שייקח זאת בחשבון. מספר הערות: החנייה באתר בתשלום (סביבות 90-100 ₪ ).המעבר מסטאבנגר הוא במעבורת ל- Tau. למי שמגיע מכיוון אוסלו ולא מסטאבנגר עצמה, יעדיף לקחת את המעבורת מ- Lauvvik ל- Oanes ומשם להמשיך לחניית הצוק.אפשרות שינוי: המסלול המוכר הנוסף באזור הוא Kjeragbolten – שהוא ארוך יותר, קשה יותר ובמיקום יותר מרוחק מאשר צוק המטיף. אני עשיתי החלטה מודעת לא לעשות את שני המסלולים, כי מדובר באותו פיורד ובנוף דומה. לטעמי זו הייתה החלטה נכונה, הנופים מצוק המטיף מדהימים וספק אם מסלול אחר יספק זווית טובה יותר על הפיורד.

לינה: בין צוק המטיף לOdda: אזור Sand, או אפילו באודה עצמה. בגלל שצוק המטיף הוא מסלול קצר יחסית – ניתן להמשיך צפונה כדי לחסוך נסיעה ביום הבא. אני לנתי ב- Gullingen.

ליספיורד מהתצפית בצוק המטיף


יום 7 – אזור Odda

בדרך לאודה ובאזור אודה עצמה יש המון מה לראות. בדרך יש מספר מפלים יפים, בניהם -Låtefossen ו -Tjørnadalsfossen. המפל המומלץ שבהם (חובה בעיני) – הוא Langfoss העצום (מדובר בסטייה קלה מהדרך, אבל שווה את זה). לחובבי כנסיות העץ – ניתן לעבור בדרך גם בכנסייה ב Røldal (בעיני מהפחות מרשימות, אפשרי גם לוותר). גם Odda עצמה וגם Tyssedal הם כפרים יפים שניתן להעביר בהם כמה שעות וארוחת צהריים. ניתן לברר במרכז המבקרים באודה על ולקבל מספר מסלולים ארוכים או קצרים באזור בשמורת הטבע Folgefonna.המלצה: Lilletopp - נקודת תצפית יפה שנקודת היציאה שלה בחניה התחתונה ביותר של טרולטונגה ( P1) ב Tyssedal. מנקודה זו מדובר בעליה של שעה בערך, אך למעשה ניתן להגיע רגלית לנקודת ההתחלה מכל מקום בכפר (במקרה ואתם לנים בו). המסלול הזה נחשב לתחליף קליל לטרולטונגה שמתאים לכולם, בעיקר בשעות הערב כשהמקום שקט וריק מתיירים. מומלץ בחום גם אם אתם מתכוונים לצאת למסלול הטרולטונגה.

לינה: Tyssedal\ Odda

אזור אודה


יום 8 – טרולטונגה (Trolltunga)

”לשון הטרול“ (Trolltunga) הוא מהמסלולים המוכרים והאיקונים ביותר שיש לנורבגיה להציע. זהו מסלול ארוך של יום שלם - יציאה מוקדמת מאוד בבוקר, מסלול קשה ומאתגר שלא מתאים לכולם. רוב המטיילים מתחילים את המסלול בחנייה ב- P2) – Skjeggedal) - משם מדובר במסלול של 8-12 שעות (הלוך חזור). ניתן לחנות במקום, אך גם לבעלי רכב עדיף לקחת אוטובוס מכיוון שהחנייה במקום יקרה מאוד. למעוניינים - ניתן לקצר את הזמן ולחסוך חלק נכבד מהעלייה הקשה של ההתחלה באמצעות הזמנת אוטובוס נוסף (ויקר יותר) מהחנייה התחתונה (P2) לחניה העליונה (P3) ב- Mågelitopp. חוסכים בערך שעה וחצי-שעתיים מהמסלול. מאוד לא מומלץ להגיע לחנייה הזו ברכב. את כל האוטובוסים לטרולטונגה מומלץ להזמין מראש.

להלן פרטים המלאים לגבי המסלול, דרכי הגעה ומחירים: https://www.visitnorway.com/places-to-go/fjord-norway/the-hardangerfjord-region/listings-hardanger-fjord/trolltunga/8625/

הזמנת אוטובוסים מאודה/טיסדאל בלינק הבא: https://www.trolltunganorway.com/en_GBאפשרות קיצור: כאמור, הטרולטונגה היא לא לכולם, ניתן לפסוח על יום זה למי שלא מעוניין או מסוגל לבצע מסלולים ארוכים וקשים. את היום הפנוי ניתן לנצל בטיול מעמיק יותר בפארק הלאומי Folgefonna או להתקדם הלאה במסלול ולנצל את הזמן באזור אחר בהמשך.

לינה: Tyssedal\ Odda


יום 9 – Odda – Vossevangen\Bergen

דרך Husedalen Valley ומפל Vøringfossen. יציאה מאזור אודה לכיוון Kinsarvik. משם למסלול המפלים בעמק Husedalen (כוונו בגוגל מאפס ל-Kinso Kraftverk, החנייה נמצאת מעט לפני). מדובר במסלול חד כיווני מדהים בעמק שלאורכו 4 מפלים. רוב המסלול בעלייה (כמובן) אבל הוא לא קשה מדי וניתן לעשות אחורה פנה בכל שלב אם אתם מרגישים עייפות או מיצוי. חלק מהמטיילים מסתפקים ב-2 מפלים (המפל השני בדרך ה- Nyastølfossen הוא המרשים ביותר בעיני, כך שניתן להסתפק בהליכה עד אליו, אבל בהחלט מומלץ לראות את כולם). המסלול המלא לוקח 5-6 שעות (הלוך חזור).לפני שממשיכים לכיוון ברגן, מומלץ לקנח בנסיעה לעוד מפל מרהיב – Vøringfossen. משם נוסעים לכיוון ברגן. למי שיש כוח יכול להמשיך עד ברגן עצמה, למי שמעוניין לקצר את הנסיעה יכול ללון באזור Vossevangen. אני לנתי ב Evanger

לינה: Vossevangen\ Evanger\ Bergen

עמק הוסדאלן

יום 10 – ברגן

יום שלם לטיול ומנוחה בברגן עצמה - העיר השנייה בגדולה בנורבגיה. אתרים במרכז העיר כוללים את מזח הבריגן (Bryggen), הנמל ושוק הדגים (היקר להחריד). נקודת התצפית המפורסמת והפופולרית ביותר בברגן היא ה-Fløyen (ההגעה באוטובוס או ברגל). משם גם ניתן לצאת לטיולים רגליים בהרים שסובבים את ברגן. בעיר ישנם מספר מוזיאונים מעניינים, מסעדות טובות והיא יעד מרכזי ליציאה לאטרקציות ושיט בפיורדים. המלצה למסעדה בברגן: Kafé Spesial - מקום אליו מגיעים בעיקר מקומיים וסטודנטים באוניברסיטת ברגן. מגוון רחב של אוכל משביע ובירות במחירים נוחים יחסית.

לינה: ברגן


יום 11 - Bergen – Flåm – Borgund

יוצאים בבוקר לכיוון Flåm. כשמגיעים לאזור, יש אפשרויות לשיט ב- Nærøyfjorden מאחד הכפרים (Gudvangen או Flåm). אחד האטרקציות הכי פופולאריות באזור הוא טיול הרכבת המפורסם " Norway in a nutshell" שיוצא מתחנת הרכבת ב- Flåm (אני לא עשיתי).בהמשך ניתן לעלות לנקודת התצפית Stegastein (כביש שעולה מ Aurlandsvangen). לאחר מכן ממשיכים לכיוון Borgund , שם יש כנסיית עץ יפה מאוד ואפשר לצאת למסלולים קלילים ולא ארוכים ב- Vindhellavegen (אפשר לוותר או לדחות לבוקר היום הבא).המלצה: הכפר Undredal הוא היפה ביותר באזור לדעתי. יש פה הרבה פחות תיירים מפלאם העמוסה. על הפיורד ישנה מסעדה/מרכז מבקרים שבו גם מוכרים גבינות שמייצרות במקום. אפשר גם להשכיר מהם קייאק ולחתור בפיורד – אני עשיתי את זה והיה לי את כל הפיורד לעצמי – היה מדהים.

לינה: Lærdalsøyri\ Borgund


יום 12 – Lærdalsøyri- Loen

יציאה בבוקר ועלייה למעבורת מ Fodnes ל Mannheller – ונסיעה לכיוון Loen בדרך יפה מאוד.המלצה לעצירה בדרך: הכפר Fjærland - כפר יפה ושקט בלוקיישן מרהיב. בכפר עצמו יש קטע של ספרים הפזורים ברחבי הכפר. תגיעו ותבינו (צריך להמשיך פנימה כדי להגיע לכפר עצמו, כוונו לMundal). למי שמעוניין, בכניסה לכפר, על הכביש – יש גם את מוזיאון הקרחונים. כמו כן בהמשך הדרך ניתן לעצור למספר דקות בקרחון Bøyabreen.אזור לואן עצמו – אגם Lovatnet, הקרחונים ומשולש הישובים – Loen -Olden -Stryn – הוא אזור מהיפים ועמוסי האפשרויות בנורבגיה, לכן הקדשתי לאזור הזה יומיים. פירטתי חלק האופציות המומלצות בעיני ביום הבא – אבל הן רלוונטיות לשני ימים וניתן לחלק אותן לפי ההספק.

לינה: Loen\ Olden \ Stryn


יום 13 – אזור Loen - עמק Lodalen והקרחונים

באזור יש מספר תלת ספרתי של מסלולי הליכה ברגל, שאפשר לכתוב עליהם ספר שלם. אחד המסלולים היותר מוכרים, שמתאימים למי שנמצא בכושר טוב -הטיפוס להר Skåla – ההר הגבוהה ביותר בצמוד לפיורד בנורבגיה. מדובר במסלול חד כיווני שלוקח בסביבות ה-8 שעות (הלוך חזור) שמספק את הנוף המרשים ביותר לאזור. המסלול יוצא מ-Tjugen בלואן.מספר אפשרויות למסלולים פשוטים יותר יוצאים מהחלק העליון של הרכבל -Loen Skylift. הפופולארי ביותר -הר Hoven. לגבי העלייה ברכבל - מי שלא מתכוון לעשות מסלול מהפסגה או שלא מתכוון לאכול במסעדה שם – לדעתי מדובר בהוצאה מיותרת שניתן לוותר עליה.אגם Lovatnet – הוא אחד היפים אם לא היפה ביותר בנורבגיה! אפשר לשוט עליו, לדוג בו, סתם להתפנן על החוף או להשכיר אופניים. יש גם כמה מסלולים מסביבו. (יש כמה ממש קלים ויפים שיוצאים מחניה קטנה ממש לפני הכניסה לכביש האגרה של קרחון Kjenndalsbreen). גם אם אינכם מתכוונים לבצע מסלול או אטרקציה מסוימת - נסיעה לאורך האגם היא מרהיבה.זהו גם אזור הקרחונים המרכזי של הפארק הלאומי Jostedalsbreen. מומלץ מאוד לבקר לפחות באחד מהקרחונים – Briksdalsbre ו Kjenndalsbreen. גם אם לא רוצים לטפס על קרחון, ביקור הוא חווית חובה. אני התרשמתי דווקא מהקרחון הקצת פחות מתויר - Kjenndalsbreen – (פחות מהקרחון עצמו, יותר מהסביבה והמיקום שלו, מוקף הרים ומפלים מכל כיוון).הכפרים - Loen -Olden -Stryn – כולם נחמדים, יפים וטובים למנוחה והצטיידות. Stryn – הוא הגדול ביותר ויש בו מבחר גדול יותר של מקומות לאכול/לשתות/לקנות.

לינה: Loen\ Olden \ Stryn



יום 14 - Geiranger

יוצאים בבוקר לכיוון הכפר גייראנגר (Geiranger) - השוכן על הפיורד המפורסם ביותר בנורבגיה ואולי בעולם כולו. הדרך עצמה יפה מאוד והאטרקציה המרכזית בה היא נקודת התצפית דאלסניבה (Dalsnibba utsiktspunkt) - הצופה על הפיורד מגובה 1500 מטר. ההגעה כרוכה בנסיעה בכביש אגרה (150 קרונות לרכב רגיל). עוד בדרך נמצאת נקודת התצפית Flydalsjuvet -שמאפשרת לכם להצטלם על סלע שהיא מן לשון על רקע הפיורד (זו מן אלטרנטיבה לעצלנים לתמונה האיקונית שאפשר לצלם בטרולטונגה). משם ממשיכים בירידה עד לכפר גייראנגר. לפני שמגיעים למרכז הכפר, כדאי לכוון לחניה ליד המסעדה -Vesterås, משם יוצאים כמה מסלולים קצרים וקלים שמספקים תצפיות על הפיורד. לאחר מכן ממשיכים לבילוי תיירותי קלישאתי הכולל בתי קפה, חנויות מזכרות וסיור במעלה שביל המפלים (Fossevandring). הכפר הוא גם נקודת המוצא לשיט בפיורד, שמאפשר גם צפייה במפלי שבע האחיות. ניתן להרשם לשיט ואטרקציות במקום, צפו לתורים ועומס מבקרים גדול, זהו כפר קטן אך מאוד לא שקט.

נקודת התצפית הטובה ביותר על הפיורד היא ה- Ørnesvingen. גם נקודה זו עמוסה תיירים באופן טבעי, אך ניתן להתחמק מהם - ישנו שביל מעל נקודת התצפית שמוביל לתצפית טובה עוד יותר ולמפל Gjerdefossen. מי שמחפש הליכות מעט ארוכות יותר באזור הפיורד, ניתן למצוא מספר הצעות כאן

לאחר שממצים את האזור - ממשיכים ליעד הלינה אותו תבחרו בהתאם ליום הבא - Eidsdal אם מעוניינים להמשיך בדרך המהירה ל-Aalesund, או - Hellesylt - אם מעוניינים בדרך נופית וארוכה - ראו פירוט ביום הבא.אפשרות קיצור: מי שממצה את האזור מוקדם ויש לו כוח - יכול להמשיך בנסיעה של שעתיים וללון ב-Aalesund עצמה.

לינה: Eidsdal \ Hellesylt

גייראנגר פיורד


יום 15 - Aalesund

אופציה ראשונה: יציאה מ-Eidsdal ונסיעה בדרך המהירה ל-Ålesund (משך הנסיעה 1:45) לאלו שרוצים זמן ממצה לסיור בעיירה היפה.

אופציה שנייה: נסיעה בדרך נופית מדהימה דרך ה - Sunnmøre Alps ודרך הכפרים -Urke ו Sæbø. בחירה בדרך זו מתחילה ב-Hellesylt ומשמעותה נסיעה של כמעט שלוש שעות נטו, ללא חישוב זמן העצירות בדרך. משמעות הדבר הגעה מאוחרת לאלסונד שמספיקה לטעימה כללית בלבד. למי שמעדיף טבע ומסתפק בתצפית קלה וסיור קצר במרכז העיירה - אופציה זו היא הטובה ביותר משבילו. אופציה נוספת לאלו שמעדיפים טראקים ומסלולים רגליים - לוותר לחלוטין על ההגעה לאלסונד ולצאת לאחד המסלולים שבאזור. המסלול הטוב ביותר הוא טיפוס להר סקסה (Mt Saksa) - טיפוס תלול ולא קל לפסגת ההר - ממנו נשקף נוף מרהיב על האלפים ועל הפיורדים. המסלול יוצא מהכפר Urke ולוקח בסה“כ (הלוך-חזור) בערך 6 שעות. בחירה במסלול זה מייתרת את הנסיעה לאלסונד, על כן הבוחרים באופציה זו יעדיפו ללון באזור או לחזור ללון ב-Hellesylt ומשם להמשיך ביום הבא לדרך הטרולים.

אופציה שלישית: אופציית ביניים היוצאת גם היא מ -Hellesylt וכוללת דרך נופית בשולי האלפים שמספקים טעימה, בפחות משעתיים נסיעה. צאו לכיוון העיירה - Stranda ואז קחו את המעבורת לאלסונד דרך -Aure. למי שמעוניין במסלול קצר - יכול לכוון ל-Brunstadsætra בסמוך לכפר Velledalen. זהו מסלול קליל וכמעט סודי של -45 דקות לנקודת תצפית ולבתי דשא. בחירה באופציה השלישית מאפשר זמן מספק גם לביקור באלסונד.ב-Ålesund: נקודת התצפית הטובה ביותר על העיר היא - Aksla, אליה ניתן להגיע ברגל דרך מסלול-418 המדרגות היוצא מהפארק העירוני דרך נקודות תצפית נוספות (למעוניינים ניתן להגיע גם ברכב ישירות לנקודת התצפית). הסתובבות במרכז העיר היפה היא חובה לכל מי שמגיע לאזור. לאלו שיש זמן ארוך יותר בעיר - יכולים גם להעמיק בסיור בחלקים המרוחקים של העיר לאורך החוף, בביקור באיים השכנים (המחוברים במנהרות וגשרים) או בביקור במוזיאונים המעניינים של העיר או במצפה התת ימי. המלצה: מוזיאון קטן, נחמד ומיוחד במרכז העיר - ”הקוביה“ (Jugendstilsenteret og KUBE) - מוזיאון אומנות עם תערוכות מתחלפות, במחיר כניסה לא יקר. שווה לבדוק מה מוצג כאשר עוברים ליד במרכז העיר.

לינה: Ålesund (או Hellesylt לבוחרים באופציה השנייה)


יום 16 - Aalesund -Åndalsnes בדרך הטרולים

צאו מאלסונד לכיוון Valldalen (אל תכוונו ישירות לדרך הטרולים כי הניווט יוביל אתכם בדרך הקצרה שהיא אינה דרך הטרולים המלאה) - משם המשיכו לכיוון מרכז המבקרים Trollstigen Center, משם תוכלו ללכת מספר דקות לנקודת התצפית המפורסמת על הכביש המתפתל במעלה ההר. למעוניינים יש מספר מסלולים נוספים וארוכים יותר שיוצאים ממרכז המבקרים, בין היתר לאגמים באזור ולנקודות תצפית גבוהות יותר. למי שממש מעוניין אפשר גם לרדת בדרך הטרולים באופן רגלי. למי שלא - ממשיכים לרדת בכביש לכיוון Åndalsnes (עם שלל עצירות בדרך). העיירה עצמה יפה ומוקפת בהרים. עצרו במרכז המבקרים (Norsk Tindesenter) כדי לשמוע מה קורה באזור ובכדי לקבל מידע על מסלולים באזור ובעיקר כדי לקבל מידע ולהזמין כרטיס לאוטובוס לטראק של היום הבא. לאלו שלא יוצאים לטראק וממשיכים הלאה ביום הבא - ניתן להכניס ליום ה-16 חלק מהצעות התחליפים המפורטים ביום הבא.

לינה: Åndalsnes


יום 17 - מסלול Romsdalseggen Ridg

ללא ספק - אחד המסלולים היפים ביותר בנורבגיה. לנקודת ההתחלה של הטראק מגיעים באוטובוס ועושים את המסלול שמסתיים בחזרה ב-Åndalsnes. האוטובוסים יוצא ממרכז המבקרים - אחד ב 8:30 ואחד ב 9:30. המסלול נחשב בדרגת קושי בינונית ולוקח בסביבות ה-8 שעות. מידע על הטראק ניתן למצוא כאןהמלצה למקום לאכול בסוף הטראק: בית הקפה Sødahlhuset באנדלסנס הוא אחד המקומות המוצלחים והטעימים שאכלתי בהם בנורבגיה. מנות טעימות ומיוחדות ומאוד ידידותי גם לטבעוניים. המחירים לא זולים בכלל, אבל לאחר יום הליכה מפרך - הרווחתם את זה ביושר. בית הקפה נמצא במרחק 5 דקות הליכה במורד הרחוב מנקודת הסיום של הטראק.קיצורים ותחליפים: אם לא מעוניים לעשות את הטראק המלא, או אם מזג האוויר לא מאפשר - ניתן לטפס מאנדלסנס עד לנקודת התצפית (שהיא חלק מהטראק המלא) - Rampestreken. הטיפוס בכיוון אחד לוקח בערך שעה-שעה וחצי של עלייה תלולה מאוד, אבל לא ארוכה - ומאוד משתלמת. מסלול נוסף שנחשב לתחליף הוא ה- Litlefjellet - מסלול קליל מאוד שמאים לכולם שאורכו שעה בלבד (הלוך חזור) ומספק תצפית יפה על אזור דרך הטרולים. כדי להגיע לנקודת ההתחלה כוונו בגוגל מאפס ל-Vengedalen parkeringsplass.

לינה: Åndalsnes



יום 18 - פארק Innerdal

עמק Innerdal הוא יעד שרבים בוחרים משום מה לוותר עליו - ולא בצדק. מדובר באחד מהעמקים היפים ביותר בנורבגיה שכאילו נלקח מספר של טולקין. העמק גם שוכן בצל אחד ההרים האיקונים והמפורסמים ביותר במדינה. יוצאים לכיוון Sunndalsøra - עיירה גדולה יחסית, מצויינת להצטיידות וארוחת בוקר. למשכימים מוקדם יש אפשרות לסטות קצת מהמסלול בדרך ולהגיע למפל Mardalsfossen - מפל מרשים מאוד (הליכה של שעה וחצי בערך - הלוך חזור).

מ-Sunndalsøra ממשיכים לחניון Innerdal Parkeringsplass. שימו לב! למרות שזה מפתה - אסור להמשיך בכביש לאחר החניון, מדובר באזור פרטי שהנסיעה בו מותרת רק לתושבי המקום. מהחנייה הולכים ברגל בערך 45 דקות לבית הקפה/מלון - Renndølsetra - אחד המקמות המפנקים ביותר לאכול בהם וופל (הוופל שלהם מפורסם, אני לא מצאתי אותו שונה במיוחד מהוופלים האחרים בנורבגיה). האזור עצמו מדהים ובהחלט ניתן להסתפק בהסתובבות על שפת האגם והתקדמות מספר דקות נוספות עד ל-Innerdal Mountain Lodge. אך מי שיש לו זמן ומעוניין להעמיק יותר באזור הזה - יכול לצאת לאחד מהמסלולים הארוכים יותר (כולם יוצאים מבית הקפה). המסלול המרהיב ביותר הוא טיפוס להר הבולט - Innerdalstårnet. כמו שניתן לשער מגודלו וצורתו של ההר - מדובר בטיפוס קשה מאוד. המסלול אורך 8 שעות (הלוך חזור) שהם מעבר לזמן ההליכה מ/לחנייה עד לבית הקפה שהוא נקודת ההתחלה, כך שמדובר באתגר רציני לבעלי כושר. פרטים על המסלול ניתן למצוא כאן

לינה: Innerdal / Sunndalsøra

פארק אינרדאל


יום 19 - הפארקים הלאומיים Dovre ו Rondane

ביום הזה מתחילים את הדרך חזרה דרומה לכיוון אוסלו. יוצאים בבוקר לכיוון Dombås - עיירה הנמצאת בצומת של 6 שמורות טבע גדולות, כשהמרכזית שבהן היא - Dovrefjell– Sunndalsfjella. הפארק משתרע על שטח עצום ומאפשר טיולים רב-יומיים רבים. למסלולים קצרים וקלים יותר כדאי להגיע ל-Kongsvoll (חלק מהמסלולים יוצאים מתחנת הרכב וחלק יוצאים מצידו השני של הכביש, סמוך למלון). אפשר לראות מפה של המסלולים כאן. אם יתמזל מזלכם, תוכלו לפגוש כבשי-שור (musk ox) השורצים בכל שמורות האזור. עובדה מעניינת - כבשי השור נכחדו בנובגיה ורק בשנים האחרונות יובאו מרוסיה כדי להתרבות שם מחדש. נקודה נוספת ליציאה למסלולים היא מחניון SNØHETTA. העלייה לנקודת התצפית Viewpoint Snøhetta היא מתונה וקלילה מאוד ומתאימה לכולם. משם אפשר גם להמשיך למסלולים נוספים - בניהם מסלול לפסגת הר Snøhetta במסלול שלוקח בסה“כ בסביבות 7 שעות (הלוך חזור) והוא לא קשה במיוחד.

שמורת הטבע המרכזית הנוספת היא -Rondane. רוב המסלולים ונקודות העניין בשמורה נמצאים יוצאים מ- Mysusæter וחלקם מ-Høvringen (מסלולים נוספים ונקודות עניין נוספות נמצאות בצד השני של השמורה, אך אזור זה מרוחק מדי למסלול המוצע כאן הכולל גם נסיעה ארוכה). לפירוט המסלולים לחצו כאן (ראו מפת מסלולים בחלק התחתון של הדף). שימו לב שיום זה כולל נסיעה ארוכה. בכדי לעשות את אחד המסלולים הארוכים יותר כדאי לצאת מוקדם, אם כי גם טעימות של מסלולים קצרים יכולה להיות מספקת. הנופים באזור יפים ומיוחדים (שונים מאוד מאלו באזור הפיורדים), אך גם פחות דרמטיים ומרשימים. בכל מקרה, אל תוותרו על לפחות מסלול קצר אחד. היום הבא הוא ביוטנהיימן, את הלינה כדאי לעשות באזור.

לינה: Vågåmo\ Jotunheimen


יום 20 - יוטנהיימן וטראק Besseggen

אחד המסלולים הפופולריים ביותר בנורבגיה. במזג אויר טוב זהו לא מסלול קשה מאוד ביחס למסלולים אחרים בנורבגיה (לטעמי). הוא מתחיל בעליה שנמשכת שעה וחצי-שעתיים ממשיך בהליכה ישרה ופשוטה יחסית עם 2 קטעים תלולים וקשים אך קצרים - ובסוף ירידה שאם עושים בזהירות אין סיבה לחשוש ממנה. עם זאת, במזג אויר גשום המסלול הופך למאתגר הרבה יותר בעקבות העובדה שהוא כולל עליה (ובעיקר ירידה) על סלעים חלקים בסמוך לתהום. המסלול הוא בעייתי רק לאנשים עם פחד גבהים. המסלול מתחיל מ-Gjendesheim cabin - משם לוקחים מעבורת ל-Memurubu והולכים כל הדרך חזרה (ניתן גם לעשות מסלול הפוך, אך המעבורות בכיוון השני מוגבלות יותר, לכן זה לא מומלץ). המסלול לוקח 7-8 שעות (לי לקח 6). פרטים מלאים על המסלול - כאן.

טיפ: אל תצאו לטראק בבוקר, צאו בצהריים. כך לא תצטרכו להזמין את הסירה מראש ותהנו מפחות מטיילים. זכרו שהשמש שוקעת מאוחר ושלא מחשיך אף פעם (בתקופה האמורה). הזמנת הסירה מראש מומלצת בשיא העונה בסופי שבוע וכדאי לבצע אותה לכל המוקדם יום לפני היציאה, לאחר שמבררים שמזג האוויר מתאים. זמני מעבורות והזמנה - כאן. (הזמנה של המעבורת היא דרך האתר בלבד. המעבורת כוללת הסעה מהחניון הראשי אל Gjendesheim cabin)

הצעה לקיצור ושינוי: בכדי להגביר את הסיכוי למזג אויר טוב, ניתן לוותר על תכנון היום הבא בלילהאמר ובמקום להישאר יום נוסף באזור. בשמורה יש אופציות רבות למסלולים נוספים וקלים יותר. כמו כן, ניתן לנסוע ללילהאמר ללינה לאחר שסיימתם את הטראק.

לינה: Jotunheimen \Lillehammer

הנוף מטראק בסגן

יום 21 - לילהאמר

אפשרות קיצור: בדיעבד - זה היה היום המיותר ביותר בטיול. אין הרבה לראות בלילהאמר, מלבד מקפצת הסקי (וזו באוסלו מרשימה הרבה יותר) והאזור כולו מחוויר על מול הנופים האחרים שראיתי לאורך הטיול. בדיעבד הייתי מנצל את היום הזה למסלול נוסף ביוטנהיימן או ב Rondane\Dovre, או פשוט ממשיך ישירות לאוסלו. היתרון המרכזי של המעבר בלילהאמר הוא חלוקת נסיעה (מיוטנהיימן לאוסלו- מעל 4 שעות). כמו כן, יש בלילהאמר מבחר גדול של מקומות לאכול ולשתות, כך שלמטיילים רגועים - זו עדיין יכולה להוות עצירה טובה להתרעננות מנוחה ובילוי לקראת סיום הטיול - וחלוקת הדרך הארוכה לפני החזרה הביתה. מהקצה השני של הסקאלה - לאמיצים וממהרים - ניתן אפילו לקחת את היום כולו לנסיעה עד גטבורג ולטוס חזרה ביום הבא.ניתן גם לנסוע לאוסלו ולעבור דרך לילהאמר לארוחת צהריים והסתובבות קצרה בעיר. הדבר כרוך בהארכת הנסיעה (נסיעה מ-Gjendesheim ביוטנהיימן לאוסלו דרך לילהאמר אורכת כמעט 5 שעות).מה בכל זאת לראות ולעשות בלילהאמר? האטרקציה המרכזית - הפארק האולימפי ומקפצת הסקי של אולימפיאדת החורף - Lysgårdsbakkene - ניתן לעלות ברכבל בתשלום או ברגל בחינם. מוזיאון האומנות של לילהאמר - Lillehammer Kunstmuseum - הוא מוצלח מאוד. הרחוב המרכזי - Storgata הוא רחוב יפה ונעים שמתאים לחזור איתו לצילווויזציה. מוזיאון ה- Maihaugen הוא המוזיאון הפתוח הגדול ביותר מחוץ לאוסלו ומציג את החיים בנורבגיה בתקופות שונות.לינה: Lillehammer


יום 22- לילהאמר - אוסלו/פרדריקסטאד

יום שהוא בעיקר התחלת הדרך חזרה. ניתן להגיע לאוסלו, להשלים מה שלא הסתפקתם או להרחיב את הביקור בעיר או בפיורד אוסלו (מתאים בעיקר למי שוויתר על אחד הימים באוסלו בתחילת הטיול). אופציה אחרת היא להתקדם לגבול עם שבדיה לקראת החזרת הרכב ביום הבא - ולהגיע לביקור ולינה בעיר פרדריקסטאד (Fredrikstad). גם העיירה האלדן (Halden) השוכנת על הגבול - היא אופציה נחמדה ויפה לחלוקת הדרך.

לינה: אוסלו/פרדריקסטאד


יום 23 - טיסה חזור

נסיעה מאוסלו או פרדריקסטאד לשדה התעופה בגטבורג, החזרת הרכב וטיסה חזרה.



חזרו לאתר: איסלנד-ישראל | www.icelandIL.com | כל המידע למטיילים ואוהבי איסלנד

8,676 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comentarios


bottom of page