top of page
  • תמונת הסופר/תYogev Segal

טופ 10 - נורבגיה / נורבגיה באירווזיון

עודכן: 19 באוג׳ 2020

נורבגיה כל כך מרהיבה, יפה וכאילו נלקחה מאגדה, שלפעמים שוכחים שלמעשה היא נמצאת במרחק טיסה קצרה ושהיא בעצם חלק מאירופה. היא לא רק גלויה ונופים, היא גם מדינה שבה חיים אנשים, שיש לה גבולות ומנהלת קשרים. כמדינה אירופאית שכזו, נורבגיה גם משתתפת בתחרות הזמר האירופאית הותיקה שכולנו כל כך אוהבים - האירווזיון. נורבגיה היא אחת המדינות הותיקות ביותר בתחרות ומשתתפת מאז-1960. התוצאות של נורבגיה בתחרות הן כמו רכבת הרים - או שהם מאוד ממש למעלה, או שהם ממש כושלים. לקח להם הרבה זמן להבין את הפורמט ולחבר את החלקים ביחד, אבל היום נורבגיה היא אחת המדינות היותר מצליחות באירווזיון והתחרות הפכה למאוד פופולארית במדינה. הנורבגים אוהבים את האירווזיון והאירווזיון אוהב את נורבגיה. אמנם הנורבגים מסתכלים בקנאה מסוימת על ההצלחה הפנומנלית של אחיהם השבדים ממזרח (ברוב הדברים האחרים, השבדים הם אלו שמקנאים בנורבגים) אבל גם לנורבגים יש במה להתגאות. במהלך השנים הם שלחו כמות נכבדת של שירים טובים, מעניינים ומגוונים ואף ניצחו 3 פעמים.

ברשימה הבאה תמצאו חיבור של שני אהבות - הטבע והנוף הנורבגי והאירווזיון. בחרתי את 10 השירים הטובים ביותר שנורבגיה שלחה לאירווזיון ואליהם הצמדתי וקישרתי מקומות מדהימים בנורבגיה שכדאי לבקר (חיבור אולי מאולץ לעיתים, אבל למי אכפת? העיקר הכיף!)

Good Evening Norway!



10. Mørland & Debrah Scarlett - A Monster like Me(2015) \

דרך הטרולים

מורלנד ודברה הביאו לבמה בוינה דואט אפקטיבי על מפלצות. בשיר אמנם מדובר במפלצת מטאפורית, אבל התרבות הנורבגית מלאה במפלצות ויצורים הכי ליטרלי שיש - ואין מפלצת נפוצה יותר בנורבגיה מאשר הטרול, שניתן בטעות לחשוב שהוא החיה הלאומית | נורבגיה כולה מלאה טרולים; פסלים של טרולים, אגדות על טרולים, הרים, סלעים, מפלים ואגמים שקרויים על שם טרולים. אך כנראה שאין דוגמה בולטת יותר לטרוליזציה של המדינה מאשר דרך שלמה שקרויה על שמם של היצורים הקטנים והשעירים; דרך הטרולים עוברת דרך עמק המוקף בהרים הקרויים “חומת הטרול” - וזהו אחד האזורים המרשימים והיפים ביותר בנורבגיה. הדרך הטובה ביותר להתרשם מהיופי והגודל של ארץ הטרולים הזו - היא בהליכה בטראק Romsdalseggen Ridge שיוצא מאנדלסנס.

מקום בתחרות: 8





9. Ketil Stokkan - Romeo (1986) \ אוסלו

אחד השירים האיקונים והמשעשעים ביותר שנשלחו לתחרות בתולדותיה, מלווה בכיראוגרפיה מטופשת שמעלה חיוך בלתי נשלט וסטיילינג שמתאים לאווירה המוגזמת של התחרות. “רומאו” בוצע בתחרות שנערכה בברגן, שנה לאחר שנורבגיה זכתה לראשונה באירווזיון | ובכל זאת, העיר שיותר מתאימה למהות הקיטשית והליברית של השיר - היא אוסלו, בירת נורבגיה. אם לא היינו יודעים שמדובר בשיר מהאירווזיון, היינו יכולים לחשוב שקטיל גנב כמה בגדים מהאופרה של אוסלו, או ממופע דראג באחד מהגיי בארס בעיר.

מקום בתחרות: 12





8. Stella Mwangi - Haba Haba (2011) \ יוטנהיימן

אין שום דבר נורבגי בשיר של סטלה מוואנגי, המושר באנגלית וסווהילית, אשר נשלח לייצג את נורבגיה בתחרות בדיסלדורף, גרמניה. ובכל זאת, הינה הוא נכנס לרשימה המכובדת הזו. השיר היה אחד הפייבורטים לזכייה והתפלפ בגדול ואפילו לא עלה לגמר. עם זאת ולמרות הכל - אי אפשר להימנע מלהזיז את הישבן כשהשיר הכיפי והמדבק הזה מתנגן | כמו “האבה האבה”, גם שמורת יוטנהיימן היא קצת חריגה בנוף הנורבגי. למרות שמדובר באחת השמורות היפות בנורבגיה, שלאורכה משתרך אחד המסלולים הכי מפורסמים ופופולארים במדינה - אי אפשר להגיד שמדובר בנוף נורבגי טיפוסי. הדימוי של נורבגיה מתקשר בעיקר לפיורדים, קרחונים, עצים, יערות והרבה מאוד ירוק. יוטנהיימן לא ממש מתאימה לדימוי הזה. לא תמצאו בה פיורד וגם לא את העצים הסקנדינביים המוכרים. אבל גם במקרה הזה, כמו עם השיר - אי אפשר להימנע מלהתאהב בה.

מקום בתחרות: לא עלה לגמר





7. Silje Vige - Alle mine tankar (1993) \ Innerdal

זהו שיר יפיפה, קסום, נוגה ואפוף מיסתורין. לא ברור אם המילים שסילג‘ה שרה ברוך מהפנט מתייחסות למאהב או לגבר בו היא חושקת. עם מגוון כלי נגינה (שחלקם נשמעים דווקא יותר יווניים מאשר נורבגים?), השיר הזה מרגיש קצת כמו שיר עם ישן נושן, כזה שמנוגן בחתונה צנועה בחצר בית בכפר מבודד, עם קישוטים תוצרת בית, בגדים מסורתיים ופרות שעוטות זרי פרחים | דוגמא מוחשית ללוקיישן שכזה היא החווה בעמק Innerdal, שהזמן בה כאילו עצר מלכת. על אף המיקום המושלם ולמרות בית קפה ומלון בוטיק - איכשהו העמק עדיין נסתר ומצליח להרחיק ממנו את נחילי התיירים. למי שבכל זאת יגיע, מחכה וופל מסורתי טעים, עם ריבה תוצרת בית, רוגע אינסופי, אווירה של כפר הוביטים ומסלולי הליכה מרהיבים. מקום בתחרות: 5





6. Elisabeth Andreassen - I Evighet (1996) \ סוגנה-פיורד

בלי צל של ספק, שנות התשעים היו העשור המוצלח ביותר של נורבגיה. אליזבת‘ אנדרסן הגיעה למקום השני מול קהל ביתי חם (או קר?), בתחרות שנערכה באוסלו בפעם הראשונה (והשנייה בנורבגיה). לאוזניים המודרניות השיר נשמע מעט מיושן ובנאלי, אבל בימים האלו, ההופעה הווקאלית המושלמת של אליזבת‘ העלתה את נורבגיה על דרך המלך בתחרות | מצליחנים נורבגים נוספים (הרבה לפני שנות התשעים) היו כמובן הויקינגים. השיטות בהם השתמשו אמנם שנויות מאוד במחלוקת, אבל החותם שהשאירו על התרבות המערבית הוא מובהק ולא ניתן לערער עליו. סונגה-פיורד (Sognefjord) הוא הפיורד הגדול והארוך ביותר במדינת הפיורדים. הוא גם האזור המרכזי שבו ניתן להתרשם מטביעת האצבע של הויקינגים על התרבות המקומית, בעיקר בשלוחות הקטנות יורת של הפיורד; Nærøyfjord וAurlandsfjorden. בכל הפיורדים האלו ובעיקר בכפר Flåm, ניתן להתרשם מהחיים באזור בתקופה הויקינגית וגם לצאת לשיט בפיורד המרהיב.

מקום בתחרות: 2





5. Christine Guldbrandsen - Alvedansen (2006) \ גייראנגר

הפולקלור הנורדי בספר על יצורים נשגבים בשל אלפים, שחיו על בתי עץ ביערות בסקנדינביה. בלי שום בושה, נורבגיה החליטה להתייחס למיתוסים כאל מציאות ולשלוח לתחרות באתונה את ”שירת האלף“, אותה ביצעו חבורה של נשים דמויות אלפיות בעצמן ובראשן כריסטין, מלכת האלפים. השיר אכן נשמע כמו שיר מתוך אגדה עם אלפים, פיות ושאר יצורים | האלפים הגיעו כמובן גם לסיפוריו של טולקין ומשם גם לקולנוע. סרטי ”שר הטבעות“ אמנם צולמו בניו-זילנד, אך ההשראה המקורית של טולקין היא אותה מיתולוגיה נורדית עצמה. הכפר גייראנגר, השוכן לחופו של הפיורד המפורסם ביותר בעולם, אם נוציא ממנו את המוני התיירים - הוא סוג של כפר אלפים, דומה מאוד לזה שמופיע בסרטיו של פיטר ג‘קסון. מפלים זורמים בתוך הכפר, יערות מסביב והרים מושלגים - אולי האלפים באמת חיים?

מקום בתחרות: 14





4. Bobbysocks - La det swinge (1985) \ טרולטונגה

אחרי 3 עשורים של תוצאות מביכות וזכייה בתואר המפוקפק של שיאנית המקום האחרון (תואר אותו היא מחזיקה עד היום) סוף סוף נורבגיה מגיעה למקום הראשון ומנצחת באירווזיון, עם שיר אייטיזי במיוחד ברוח התקופה. איזה לקח אנחנו למדים? שלא משנה כמה קשה, אם מתמידים ומשקיעים - בסוף הדרך משתלמת | הלקח הזה רלוונטי מאוד גם לצועדים במסלול הארוך והמייגע אל לשון הטרול האיקונית והמפורסמת. 10 -12 שעות הליכה בטראק קשה זה, כמשל לדרך הארוכה שנורבגיה עברה עד לניצחון המיוחל. בסוף זה השתלם להם וכך זה בהחלט ישתלם למי שיזיע ויתנשף במסלול הטרולטונגה; נורבגיה זכתה באירווזיון, אתם תזכו בנוף בלתי נשכח ובתמונה מעוררת קנאה להראות לחברים ולנכדים.

מקום בתחרות: 1





3. KEiiNO - Spirit In The Sky (2019) \ טרומסו ופינמארק

רק לא מזמן השלישיה המופלאה הזו הרימה את הבמה בתל-אביב - כבשה לבבות וניצחה את הצבעת הקהל בענק. למרבה הצער, השופטים פחות התחברו וביצעו לקיינו סיכול ממוקד - מה שהביא אותם לסיים במקום השישי בלבד. קיינו הביאו לבמה המזרח-תיכונית קסם סאמי אותנטי, עטוף באריזה כיפית במיוחד של פופ שלאגרי רטרו בניחוח ניינטיז, מהסוג שכולנו מתגעגעים אליו בסתר. הקהל הצביע באצבעות וקבע שאי אפשר לעמוד בפני האפיק-סאמי-גאיי, הלא הוא פרד| אזור המחייה של בני הסאמי משתרע בכל השטחים הצפוניים של פינלנד, שבדיה ונורבגיה ואף בחלק קטן מרוסיה. האזור קרוי בשפה חופשית ובאופן בלתי רשמי “לפלנד” (אם כי לפלנד האמיתית מתייחסת לחלקה הצפוני של פינלנד בלבד). צפון נורבגיה - ”לפלנד הנורבגית“ - מאזור העיר טרומסו ועד הנורדקאפ בקצה הצפוני ביותר של פינמארק ואיי לופוטן- הם האזורים המרהיבים שבהם תוכלו לראות במו עינכם את ה”ספיריטס אין דה סקאיי” - הזוהר הצפוני. כדאי להקדיש טיול שלם לאזורים האלו, מכיוון שהם מרוחקים, עצומים בגודלם ומלאים באתרים ונקודות עניין (לא רק הזוהר הצפוני).

מקום בתחרות: 6





2. Margaret Berger - I Feed You My Love (2013) \ Preikestolen - צוק המטיף

ב-2013 הגיעה נורבגיה במצברוח כאסח ושלחה את מלכת השלג מרגרט עם שיר חזק ושונה מאוד מכל שיר ששלחה עד אז. ההימור השתלם ונורבגיה חזרה לצמרת הטבלה עם מקום רביעי. מרגרט הביאה לבמה שילוב של אווירה נורבגית לבנה וקפואה באריזה של שיר רוק מבוסס תופים עם מילים רציניות ומעוררות מחשבה | גם הטבע הנורבגי מלא ברוק קשוח - ואני מדבר כמובן על סלעים, שהם חלק דומיננטי מאוד בנוף הנורבגי ונמצאים בכל מקום ובכל גודל. אחד האזורים הבולטים שבהם הנוף דליל ביערות ונשלט ע”י נופים סלעיים חשופים - הוא פיורד Lysfjord. צוק המטיף, שהוא כולו ענק סלעי עצום המזדקר מתוך הים, הוא גולת הכותרת של הפיורד ואחד היעדים המתויירים ביותר במדינה - ובצדק.

מקום בתחרות: 4





1. Secret Garden - Nocturne (1995) \ Lovatnet אגם

יש מנגינות שכולם מכירים, גם אם לא תמיד יודעים מאיפה; צלילים מוכרים מנקודה אלמותית בעבר או מהילדות; מנגינות שמעוררות רגשות של נוסטלגיה וגעגוע, מוציאות אותנו מהזמן והמקום בו אנחנו נמצאים וזורקות אותנו לעולם אגדות חלומי. כזה הוא “Nocturne”. כמעט לא קיים אדם שלא מזהה את הלחן הזה, אך רוב האנשים כלל לא מודעים לעובדה שמדובר בשיר מהאירווזיון. הספק שיר-ספק יצירה אינסטרומנטלית הזו היא בעלת זכות קיום בפני עצמה, הרבה מעבר לתחומי האירווזיון. למרות שנורבגיה שלחה לא מעט שירים מצוינים לתחרות, נראה השיר הזה משחק בליגה משל עצמו; היוצרים - סיקרט גרדן בחרו להערים על חוקי התחרות, ולהכניס כמות מינימלית של מילים לשיר, רק כדי לשמור אותו כקטע אינסטורמנטלי לרוב אורכו - ובכך למעשה היו פורצי דרך והפכו לזוכי האירוויזיון הראשונים (והאחרונים עד כה) שניצחו עם שיר שלא מתבסס על הופעה ווקאלית. כך או כך - מדובר בקסם טהור ומהפנט ובאחד מהזוכים הטובים והבולטים ביותר בתולדות התחרות | אגם לובטנט, או בשמו הבלתי רשמי- לייק לואן - וכל האזור שמקיף אותו, כמו השיר, הם בעלי קסם מיוחד גם במונחים של נורבגיה. זוהי נורבגיה האמיתית במיטבה, תמצית הפלא המרהיב של מדינת האגדות הסקנדינבית. צבע הטורקיז המרהיב של מי האגם בשילוב הלוקיישן; ההרים, הקרחונים, המפלים המקיפים אותו מכל צדדיו ואין סוף ירוק בכל מקום - הופכים אותו לפנינה נורבגית אמיתית. גן סודי של ממש.

מקום בתחרות: 1

221 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page